21 maj 2015

Dag 4

Idag började jag klockan 13 och målade då sista varvet på bommarna så nu är det klart, skönt!
Sedan tog vi och masserade Rolo, en ponny med mycket spänningar vilket syntes när man masserade då hon reagerade kraftigt vid vissa punkter. Vi använde bara gummiskrapa och händer eftersom hon vid tidigare gånger reagerat på ljudet från den djupverkande massageapparaten (vilket skulle göra henne ännu stressad ihop med smärtan från spänningarna) Tog en bild på hennes rumpa, man ser ganska tydligt att den är fel musklad, tyvärr vanligt då ridskoleponnyer mer sällan blir ridna "rätt" om man säger så. Barn som är liten och unga har ju inte utvecklats och hunnit lärt sig hur man ska rida en häst "rätt" (jag kan inte det heller men vet iallafall vad jag ska sträva emot)
Sedan tog vi in hästarna. Eftersom det handlar om ganska många hästar och ponnyer så släpper man dom så får dom springa in själv. Oftast och nästintill jämt brukar det gå bra men idag var dom väldigt på tårna och hade mycket bråttom in. Vid ett sådant tillfälle är det bäst att låta alla hitta en spilta att gå in i och sedan ta dom i spiltan och ändra plats. Då har dom hunnit fått någon tugga mat och lugnat ner sig. Jag har märkt av att dom har haft väldigt bråttom in och nu idag vid halv åtta började hästarna i stallet gnägga och "jaga upp" varandra när dörren till ladan öppnades. Detta beror på att deras matvanor ändrats och tidigare har dom haft fri tillgång i hagarna men det har dom inte nu så alla äter lite mindre och är hungriga i magen ;)

Sedan var jag först med på en nybörjarlektion där dom skulle rida ut i skogen, alla med ledare. Va sedan med Camilla på hennes dressyrlektioner och hade även en teorilektion med Helen där dom lärde sig hästens alla delar och satte lappar på Sune och fick även lära sig massera lite. Skön dag med trevligt väder helt enkelt!

Utvärdering 
Jag kan väl inte utvärdera min insats här heller så mycket då jag mest får stå bredvid och lära mig hur man undervisa och bemöter ett tränande ekipage. Men vid Camillas lektioner så försökte jag ge tips och råd till ekipagen så gott det gick. När dom gjorde en övning med sluta/öppna så stod vi vid varsin långsida och kommenterade, jag fick sätta mig in och tänka till vad man skulle säga och hur man ska säga saker och ting på ett sådant pedagogisk sätt som möjligt. Jag försökte "rida med" men inte så lätt när man blandade ihop ekipage som red på alla dessa bruna hästar! Men jag hoppas att dom förstod vad jag sa och att det hjälpt lite. Himla kul tyckte jag att det var iallafall, jag fick också känna att det är något som jag skulle kunna tänka mig göra, att undervisa och utveckla folk, ge dom redskapen till att bli bättre. Längtar till nästa kvällspass!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du kommenterar, länka gärna din blogg/instagram/weheartit/tumblr så går jag in och kikar, och kanske lämnar en kommentar själv.
kram ♥