19 maj 2015

Dag 2


Idag har vi iallafall gjort stallet, det vanliga. Som utsläpp, mockning, fodring, sopning överallt  Sedan hjälpte jag till på handikappridningen och målade sedan bommar i otroligt fina dräkter sedan blev det en tur på Monne också på förmiddagen. Stannade även kvar efter jag slutat för att följa med en nybörjargrupp ut på uteritt, det behövdes några ledare för eleverna var inte så erfarna ännu, kul att hjälpa till. 
Monne dåra, han kändes fin även idag, la ner honom i en lägre form direkt från början och gjorde en del lösgörande. Gjorde mycket ryggningar för att höja ryggen ännu mer och en del tempoväxlingar. Jäklar vilken trav jag fick till! Det resulterade också i att han blev ännu mer stadigare i formen. Men gaoppen var sämre än igår, vet inte om jag hade förväntat mig att det bara skulle gå bra eller vad som hände men iallafall blev han mycket yrsigare, han slängde dock inte med huvudet som han gjorde igår i början men jag fick inte till det på slutet ändå som jag fick igår. Galopperade först mycket runt hela ridplan och lät han gå lång/låg. Märkte även idag att det var lätt att han hamnade bakom lod, det kändes inte så mycket men såg i fönsterna när jag red förbi. 
Imorgon blir det liter mer fokus på galoppen, att få bort hans "gungande" blir nog svårt med tanke på hans ryggform. Men man kanske kan försöka kompromissa så att det går att rida iallafall. Hade han inte haft denna rygg och steg hade han definitivt blivit riktigt bra, han är en klocka på öka/korta, flyttar riktigt bra fattar precis i slutorna/öppnorna och ryggar helt utan problem. Synd att dom ibland inte får kroppen med sig i alla lägen.

Tog kort på Sand och hans "höhäck", super smart idé! Mycket mindre spill, det blåser inte iväg för dom och underlaget i hagen blir inte lika påverkat! Alla hästar har någon form av höhöck förutom ridskolehästarna. Iof är deras hage väldigt dålig redan. Därimot är det lite sämre på vatten fronten, bästa är att ha vattenkoppar eller något annat som fyller på sig själv då en hink tar slut väldigt fort...

Utvärderingen för idag Sammanfattningsvis har det varit en lugnt dag, inga "jobbiga" uppgifter som igår när vi rensade diket. Jag hade kunnat engagerat mig mer men kännde mig inte så kry i kroppen och ville bara få jobbet klart. Dessutom har jag gått med en och samma tjej nu i två dagar så man kanske ska hänga på och lära känna någon ny imorgon. Men jag tar ändå ansvar och se vad som behövs göras även fast jag hänger på den här tjejen. Som tex idag hade vi 20 min innan vi skulle gå på lunch och jag gav som förslag att vi då skulle kratta framför stalldörren och den väggen eftersom det blåst ganska mycket spån och hö omkring där, det uppskattades av dom andra.
Så dagen ar flutit på bra, nu är det sängen som kallar"  
(Sand är inte sådär konstig i kroppen, bara vinkeln av bilden som är konstig)


Tkr han är lik Hajen jag... Kanske beror på att han är brun, lång halv lockig man med stjärn och den ngt större överläppen och stora huvud... Men dom har inget gemensamt stammässigt, inte ens ålder då denna herre är i sina bästa år, 11 iår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du kommenterar, länka gärna din blogg/instagram/weheartit/tumblr så går jag in och kikar, och kanske lämnar en kommentar själv.
kram ♥