18 maj 2015

Dag 1

Sådär, då var första dagen avklarad!
Vi började kl 7 med ut tag av hästar sedan mockning, och ja det "vanliga" som hör till i ett stall.
Det jag tyckte var bra här var vid utfodringen att alla hästar hade anpassade foderstater vissa åt pellets, havre, andra müsli och någon ST:hippolyt samt att dom fick mineraler, B-vitamin och lite salt. Var och en fick vad dom behövde. Annars är det lätt att ridskolor försöker komma undan så billigt som möjligt genom att bara köpa till exempel bara havre.  Det som var mindre bra tycker jag är att prick kl 9 var det fika, inte att man fikade när stallet är klart, men i och för sig är det en smaksak, jag tycker inte om att måste lämna stallet ofärdigt. (super härligt att dom ha spångång föresten)

Vi gick sedan och gjorde lite diverse grejer, for och handlade lite foder ner på solänget, sedan rensade vi bort all balplast från perkeringen, alla är lite städmaniska nu inför dom nationella tävlingarna i sommar, då ska anläggningen vara tipp topp!

Sedan red jag Monne ute på ridplanen tillsammans med Helen som red Anouk. Vi mjukade upp hästarna och försökte rida loss och så vidare. Kände att Monne var väldigt stel i sin rygg, fruktansvärt stel. Han var dock mjuk i sidorna och flyttade fint och fina öppnor/slutor. Men hade honom i låg form för att rida igenom hela ryggen och stretcha lite. Hade kunnat lagt honom i den formen direkt i början av passet men insåg inte hur stel han var haha! När jag fattade galopp trodde jag han sparkade i varje språng men insåg tillslut att det var hans konstiga steg. Försökte sitta ner i galoppen för att även där göra lite sidvärts men kunde inte slappna av i rörlesen. Helen hade kallat honom för gummiankan och gunghästen, men inte trodde jag att det skulle vara så extremt! Men mycket fin i sidor och tog stöd på tygeln fint.

Utvärdering av dagen:
Skulle kunnat förutspått vädret och tagit med bättre kläder ;)
Men annars skulle jag väl kalla det här en typisk första-dag-på-praktiken-dag, man irrar runt och vet inte riktigt vad som är rätt eller fel, bak eller fram. Så förhoppningsvis kan jag utvärdera lite bättre imorgon!

Imorgon väntas samma sak, stallarbete och en tur på Monne men förhoppningsvis utan regnet.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du kommenterar, länka gärna din blogg/instagram/weheartit/tumblr så går jag in och kikar, och kanske lämnar en kommentar själv.
kram ♥